26 juli 2006

Den där om vad som skrämmer mig

Det finns böcker som skrämmer mig. Böcker som jag vet att jag kommer älska, som jag har hemma och har börjat på ungefär tjugi gånger, men sen inte kommer längre, för att de är så... överväldigande. Jag är rädd.

Just nu har jag sex sådana böcker liggandes.

Blonde av Oates.
De galnas hus av Fossum.
Hantering av odöda av Ajvide Lindqvist.
Älskade barn av Fredriksson.
Tillsammans är man mindre ensam av Gavalda.
och
Död i Garnethill av Mina.

Jag vet inte vad jag ska göra av det här u-landsproblemet. Jag läser dåliga böcker av Lodalen och Rudberg så länge. Jag är så mesig.

19 kommentarer:

Matt sa...

Hanteringen av odöda är underbar. Jag hoppas du läst Låt den rätte komma in av Ajvide lindqkivst.

Jenny sa...

Joooo... eller så ligger den boken också på ska-läsa-hyllan.

Anonym sa...

Läste i veckan Gavalda. Tyvärr älskade jag den. Så förutsägbart...

Jenny sa...

.m.: Ja, herre Gud! Tänk om man hade kunnat vara oförutsägbar för en gångs skull. När får man läsa din blogg då?

trasselfia sa...

jag är tvärtom, jag kan slukas totalt av en sådan bok, försvinna i flera dagar och sedan leva kvar i den i veckor.
det är väl i och för sig något att vara rädd för.

Anonym sa...

Min blog?
Den är så dyster,
och svart.

S sa...

Gavalda är underbar. Och som jag höll emot för att inte falla handlöst. Och som jag föll iaf på en seg swebusresa. Var tvungen att slita blicken från sidorna flera gånger. Den högg sig fast i mig.

S-Man sa...

Jag har fan inte ens tid eller lugnet i kroppen att se en dvd jävel.
Jag har ändå ett helt ställ fullt med alla nyheter, kommer nya varje vecka!

Tragglar mig istället igenom en bok om Bert Karlsson - Oraklet från Skara.

So let me know when you'll get aroused so I can make u come...

Anonym sa...

Minns du att det var jag som tipsade dig om De galnas hus den där gången du skulle köpa typ hundra böcker? Och ja, den ÄR ju rätt överväldigande. Fast bra.

Feministtrollet sa...

Du bara måste, måste våga dig genom Hanteringen av odöda. Den e så grym!

Lady Soul sa...

jag börjar på hanteringen av odöda ikväll. Fingrarna lägtar efter att få hugga tag i bladen! Vågar jag så vågar du:)

Jenny sa...

Trasselfia: Jag med. Måste bara börja med bokfan först.

.m.: Give me!

Sandra: Har faktiskt börjat med Gevalda nu. 100 sidor idag. I love mitt jobb, där man kan läsa och få betalt!

S-man: Film funkar inte för mig. Blir otålig och kan-vi-inte-hångla-istället?-ig.

Ida: Aha, det var du, din luring? Ska läsa, för jag vet att jag kommer gilla.

Agnes och Emma: Efter Tillsammans är man mindre ensam blir det den. Tror jag.

Anonym sa...

Jag frontar den inte, men mailar christina och hör om hon vill visa dig.

Anonym sa...

De galnas hus är fantastiskt, jag försvann och skrattade och grät. Den är tung men ändå så varm. Den är definitivt värd ett freefall.

Jenny sa...

.m.: Mhmmm... Okej. Jag väntar.

Anonym sa...

Gör så.
Du missar ingenting.
Inte mycket att läsa,
mer än sorg och ilska.

Fredo sa...

Jag tyckte "Hantering av odöda" inte ens är i närheten av "Låt den rätte komma in". Den är för övertydligt i beskrivningarna och jag skulle inte kalla det för skräck. Men det är svårt att skriva skräck. På svenska finns det ju inte så många historiskt sett.

Anonym sa...

Menar du inte i-landsproblem?

Jenny sa...

BB: Jag har hört mer bra om Hanteringen.... Vi får se vad jag tycker om ett par veckor, eller så.

Anonym: Nej. Vi lever i ironins tidsålder.