25 september 2006

Den där om Frida

Frida Kahlo. Antagligen en av de mest kanda som spottats ut ur Mexiko.

Pa torsdag har jag min forsta midterm i kursen "Mujeres notables en Mexico", och en stor del av testet kommer handla om denna kvinna. En annan stor del kommer handla om min favorit Tina Modotti.

Var professora ar ganska kand har. Hennes mamma var Anita Brenner (inte sa kand utanfor Mexiko, tydligen) och Anita hangde ganska mycket med bade Frida och Tina. Nar vi sag filmen om Frida satt var professora och fnyste over detaljer "sa dar sag det inte ut!" och "Frida drack inte sa dar mycket, men hon alskade godis!"

Det kanns ganska haftigt att nastannastan (egentligen inte alls) ha traffat Frida.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad underbart ändå att få "direktinfo", det slår alla filmer och historieskrivning. Själv har jag faktiskt Trotskij i familjen, som ju också har en koppling till Frida. Ibland tycks världen konstigt liten.

Anonym sa...

I familjen = min gammelfarbror (farfars bror) var anställd i Trotskijs stab som en av hans närmasta. Inte i familjen som = släkt, alltså :P

Dronten sa...

Hon kanske hade stor betydelse för Mexiko, men jösses vad FUL hon var!

(fan vad skönt det är att vara ytlig :-)

Anonym sa...

Så jävla typiskt att bara för att hon är kvinna ska hennes utseende kommenteras. Hon var otroligt viktig politiskt på hennes tid, hennes målningar kanske inte är så häpnadsväckande idag, men då, shiiit vad modigt och sjukt bra! Love her!

Dronten sa...

Elin: hade hon varit man och lika ful så lovar jag dig att jag hade kommenterat hans utseende också :).

Anonym sa...

Vaddå ful? Hon var ju vacker som en dag... Vilka ögonbryn!

Dronten sa...

Smaken är som baken!

Jenny sa...

Oberoende om (av?) hon var ful eller inte sa gjorde hon en jakla massa haftiga malningar. Synd (tur?) att jag har begransat antal kilo att ta med mig hem, annars hade jag nog samlat pa mig mexikansk konst sa jag storknat.

Linda: Varlden ar fantastiskt liten ibland.

jimmyroq sa...

Det är inte så dyrt att hyra en container och frakta. Borra lufthål och fyll upp med mycket godis och sockerdricka, så kan du avboka biljetten hem också!