27 september 2006

Den där om Lonely Planet - Jennyedition

Det finns saker som guideböckerna varnar dig för. Saker du inte bör göra i Mexico City. Och tydligen är staden lite farlig just nu:

"Protests/Crime
Political protests throughout Mexico are causing major disruptions. Worst affected are Oaxaca city and Mexico City where thousands of protestors have taken over the city centres. The situation is unpredictable and there have been outbreaks of violence. Travellers in the area should exercise high levels of caution and monitor news reports closely.


Crime in Mexico continues to be of concern to travellers, particularly in Mexico City and in beach resort areas. The incidence of violent crime and, more specifically, sexual crimes against women, is increasing. Taxi theft, armed theft, pickpocketing, purse snatching, credit-card fraud and ATM robbery are frequently reported. A spate of recent kidnappings have targeted travellers in the Nuevo Laredo region of northern Mexico."

What not to do: (Det Jenny gjort = X)

Try not to travel at night. X

Mexico City taxis are especially dangerous, being notorious for (sometimes violent) robberies. Don't take a cruising cab, phone a radio taxi service instead. X

Grön och vit VW-taxi i Mexico City bör om möjligt undvikas. X

Pick-pocketing and bag-snatching are common in large cities and crowded areas frequented by large numbers of tourists. Bär inte pengar synligt. X

Do not carry a big amount of ready money in a pocket. X

Don't accept food or drinks from strangers as there have been cases of drugging followed by robbery and assault. X

Man bör inte äta annan frukt än den man skalar själv. Drick inte kranvatten och använd inte is i drinkarna! Ät helst inte sallad som ju är sköljd i kranvatten. X

9 kommentarer:

Anonym sa...

*s*...svårt o lägga av med nåt man alltid gjort. Man ska ta taxi på natten. Man ska äta sallad. Man ska äte fruk. I sverige. Damn

Anonym sa...

Haha, vore intressant att göra en sådan där lista själv... Är förresten inte så förtjust i LP, är du?

Jenny sa...

Johannes: Mhm. Jag gor ju allt det dar. Och far antagligen skylla mig sjalv nar jag ligger kidnappad i nagon grotta och blir tvangsmatad med skitiga tomater.

Linda: Dot it! Jag ar kar i LP. Just nu har jag dock en farmorsreseguide, som tipsar om trakiga saker. Var man kan handla garn och san skit.

Anonym sa...

Sant, men i grottan får du iaf tak som skyddar mot regn och åska...tomater är iaf bättre än bönor....att bli kidnappad är iaf bätttre än....hell....det är fan inte så bra. Fast du får en läskigt bra story att berätta för dina barnbarn. Men ändå hoppas jag att du inte råkar ut för det. Stay alive girl.

jimmyroq sa...

Ibland undrar jag om de där typerna som skriver för Lonely Planet har glasskelett och blödarsjukan eller nått. Helst ska man nog stanna inne på rummet (som man inte ska hyra av någon främling) hela tiden. Och det där med vattnet...allt är ju vår kliniska hemmiljös fel. Om vi inte hade de där kontrollanterna som smyger runt på kebabställena om kvällarna, så skulle vi ha en betydligt frodigare bakteriekultur att luta oss tillbaka mot.

Anonym sa...

Jag skulle åka hem om jag var du.

Anonym sa...

Ándale guey, me gusta tu forma de escribir.

Chris sa...

nu kommer jag och hämtar hem dig fröken. lockar med svenska bananer (nämen hur lät det där?) och lugna hemmakvällar med lånad hund i bordeauxfärgad soffa.

seså. kom hem.

Jenny sa...

Ah. Jag mar bra. Jag mar fint. Lite spanning ar bara kul.