12 april 2012

Den där om elva frågor

Det kom en sån här listgrej från bloggen Charmed life.

- Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog.
- Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.
- Create 11 new questions for the people you tag to answer.
- Go to their page and tell them they’ve been tagged!
- Do not tag back to the person who has already tagged you.

Om du fick skaffa vilket husdjur som helst, vilket djur skulle du ha då?
Katt.Er. Fast inte här i stan, i så fall när vi flyttat ut på landet. Jag frågade vad Stolte mannen ville ha för djur, han vill ha en panter som ständigt är en bebis och som Fimpen kan brotta ner så att pantern inte kan skada honom.

Vilka tre politiska frågor ligger dig närmst om hjärtat?
Jämlikhet, jämställdhet samt att få in människor utanför arbetsmarknaden (främst invandrare) på banan.

Hur ska vi egentligen få fred på jorden?
Jag vet inte om fred på jorden är ultimat. Skulle vi kämpa för att få fred på jorden skulle vi samtidigt tycka att det var okej att det finns diktaturer, att folkuppror inte är en okej väg att gå. Vissa krig måste förekomma för att människor ska få en drägligare levnadsstandard.

Vilket var/är ditt favoritämne i skolan? Varför?
Låg-/mellanstadium: svenska.
Högstadium: samhällsorienterade ämnen.
Gymnasium: religion och svenska.
Högre studier: statsvetenskap.

Vart ligger den finaste platsen på jorden?
I min säng, med min son och min man. Om vi inte ska vara så cheesy så säger jag området runt Siena i Italien samt svensk sommar. För jo, det är en plats.

Vem är din bästa vän?
Jag har gjort en grej av att inte ha Stolte mannen som min bästa vän. Han är allt mitt andra, så han behöver inte vara det också. Jag har väldigt, väldigt många bästa vänner. Faktiskt. Det byter lite vem jag är närmast och vem jag ringer i krig, men i runda slängar har jag nog åtta personer som jag skulle kalla bästisar. Den jag ringde allra, allra först när vi fick veta att vi var gravida (före mina föräldrar fick veta) var Bubblan, som bor i Göteborg. Bubblan är ungefär precis som jag, snöar in på samma saker och fnissar åt ungefär precis allt. Vi träffades på universitetet och ett av mina första minnen av henne är när jag står i en korridor och försöker imponera på henne med en historia om grodor.

Vilket är det drömjobb? Alt. vilket är det roligaste jobbet du har haft?
Jag har två drömjobb och jobbar inte i närheten av något av dem. Jag skulle vilja jobba inom något med religion. Kan tänka mig allt från religionslärare till analytiker inom politisk religion. Drömjobb nummer två är att någon stoppar sparvar och praliner i min mun medan jag sitter och skriverskriverskriver på en veranda någonstans i södra Italien.

Det roligaste jobbet jag har haft är nog det jag har nu. Det är lite hemligt var jag jobbar, men jag jobbar med arbetsmarknadspolitik.

Vad är det mest smärtsamma du någonsin gjort?
Fysiskt är nog att få ett riktigt jävla ryggskott samtidigt som en ryggkota hoppar ur ryggraden och har influensa samtidigt. Då kan man inte gå.

Psykiskt är det när jag och mitt ex gjorde slut. Om det kan ni läsa lite här och var, mest i början av bloggen, bland annat här.

Vad är du riktigt rädd för?
Döden. Dödendödendöden.

Måste vi verkligen ha en statsminister och regering?
Nej, vi hade kunnat ha ett annat statsskick. Och här kan vi gå in i en lång jävla diskussion om monarki vs republik aso, aso, men det tar vi över ett glas vin istället.

Om du fick fråga vem som helst vad som helst, vem och vad hade du frågat?
Jag har tre frågor. Jag skulle fråga min son om han har det bra. Jag skulle fråga James Frey om en detalj/ett kapitel i en av hans böcker och jag skulle fråga Gud om det blev som hen menat att det skulle bli.

Elva personer jag skickar mina frågor till är några av mina internetbästisar, som blivit mina i verkliga livetbästisar och några som jag tänker att jag hade kunnat bli bästis med på riktigt: Egon, Linn, Inte Skyldig, Stambyte, Apple, dear?, Anydaynow, Johanna, Tuffast av alla, 118 61 STHLM, Debbie och Haren.

Mina frågor:

1.) Om du fick ge ett råd till dig själv som 14-åring, vad skulle det bli?
2.) Vad önskar du att 100-åriga du säger till ditt nuvarande jag? Alltså till den du är i dag?
3.) Om du fick äta middag med fem kändisar, vilka skulle du äta med? (Alltså samtidigt.)
4.) Vad får du mest skäll för av andra?
5.) Vad får du mest skäll för av dig själv?
6.) Var måste man absolut gå och äta?
7.) Hur kommer jorden att gå under?
8.) Vem har du/skulle du vilja ha frikort på - man?
9.) Vem har du/skulle du vilja ha frikort på - kvinna?
10.) Konstigaste sexminnet du har?
11.) Ditt bästa råd till mänskligheten?

13 kommentarer:

Josefine sa...

Men åh. Vad fin du är! *djupt smickrad*

Josefine sa...

och... hahahaha... (nervöst skratt) ska bli kul när föräldrar + svärföräldrar läser en del av mina svar.

Jenny sa...

Man måste ha lite spänning här i vardagen!

Johanna sa...

Gulle!

Roligt! Fick en av Jonna också igår (med andra frågor, perfekt) så nu ska jag svara svara svara. Inte precis just nu, men typ i morrn?

Linn sa...

Men Jenny! Ska jag vara helt UTELÄMNANDE? Va?

Johanna sa...

Eller alltså ja, såklart är det andra frågor, eftersom man får utmaningen av den som hittat på dem. Ehe. *trög*

Jenny sa...

Johanna: svara när du vill. Och det är okej att vara lite... trög (nu var det ditt ord jag använde här), om man jobbat hela natten.

Linn: JA DET SKA DU! Och jag ska sitta här och myyyyysa och kanske fnittra, men det kommer ni inte att höra!

Colombialiv sa...

Naw! Jag blir helt rörd av så fina ord! <3 En vacker dag flyttar vi till Stockholm. Då kan Fimpen och Gael bli bästisar också.

anydaynow sa...

Vad himla fint! Och kul! (Som sagt, styr du någonsin upp ett helgläger Jenny så kommer jag på stört.) Det här ska jag roa mig med i helgen, tack!

Linn sa...

Jenny!!! Jag gör't. Nu publicerar jag. Och håller tummarna för att andra har mycket värre stories. Men inte så mycket värre så jag framstår som en mes. Men värre. Kej? Kej.

Jenny M sa...

Jag gillar dina drömjobb! :)

bubbel sa...

PUSS!!

MW sa...

Halloo, orkar du så har jag 11 frågor till dig också. Om du inte har något bättre för dig ;)